Rage Against the Machine – Ανασκόπηση της μουσικής τους «πορείας»

Επανάσταση! Σε όλους τους τομείς

Επανάσταση! Σε όλους τους τομείς!

Επανάσταση! Σε όλους τους τομείς. Επαναστατικοί ήχοι, επαναστατικοί στίχοι αλλά και καινοτομικά εφέ στην κιθάρα, ρυθμικά ντραμς και μπάσο καθώς και ο πλέον καίριος και επιτυχημένος συνδυασμός ροκ μουσικής με ραπ εκφορά (κουπλέ). Είναι αλήθεια ότι πριν από τους Rage Against the Machine ο προαναφερόμενος συνδυασμός είχε επιχειρηθεί και από άλλα γκρουπ (κυρίως στα ‘80s) , όπως στην συνεργασία των Aerosmith με τους Run DMC, και σε κομμάτια των Red Hot Chili Peppers και των Faith no More , εκτός των άλλων. Οι Rage Against the Machine πέτυχαν την πιο ολοκληρωμένη καλλιτεχνική και ποιοτική παρουσίαση του συνδυασμού. Οι «ρίμες» του τραγουδιστή και κύριου στιχουργού Zack de la Rocha εκφράζουν έναν επίκαιρο όσο ποτέ πολιτικό αντικομφορμισμό (με ίσως ακροαριστερές τάσεις). Μοιάζουν ικανοί να αφυπνίσουν συνειδήσεις και να γεννήσουν νέους ακτιβιστές (όπως δηλώνουν και οι ίδιοι). Πάντως το ίδιο το συγκρότημα προτίμησε μάλλον να πολεμήσει το πολιτικό και κοινωνικό σύστημα «εκ των έσω», καθώς ηχογραφούσαν για την Sony Records. Η δισκογραφική τους πορεία, αν και σύντομη, κατάφερε να αφήσει ανεξίτηλο στίγμα στην ροκ μουσική της δεκαετίας του ‘90.

Δισκογραφία

Rage Against the Machine (1992)

Ο πρώτος, ομώνυμος δίσκος, ταρακούνησε γερά τα θεμέλια της μουσικής. Το δεύτερο κομμάτι του album Killing in the Name” αποτέλεσε το εισιτήριο τους για την αναγνώριση και εξακολουθεί να ακούγεται με την ίδια ευχαρίστηση, γεννώντας την ανάγκη για «πάλη» κατά του κατεστημένου. Οι ιδιαίτερα τεχνικά απαιτητικές συνθέσεις του άλμπουμ καθώς και η γενικότερη υψηλότατη ποιοτικά απόδοση του γκρουπ αποδείκνυαν ότι τα ‘90s έβρισκαν πλέον μία από τις πιο «βιρτουόζικες» hard rock μπάντες της. Τα highlights του Rage Against the Machine διαδέχονταν το ένα το άλλο με κορυφαίες στιγμές κατά την προσωπική μου άποψη (πέραν του Killing in the Name) να είναι το Settle for Nothing, το Bullet in the Head, το Wake Up και το Freedom. Πέραν όμως των προσωπικών προτιμήσεων ο πρώτος δίσκος του γκρουπ έκανε την διαφορά κυρίως λόγω της συνεχόμενης και υψηλότατης ποιοτικά «έντασής» του. Με τον όρο ένταση εννοούμε έναν από τους πλέον επαναστατικούς δίσκους στην σύγχρονη ιστορία της ροκ μουσικής τόσο μουσικά όσο και στιχουργικά. Μέσα από αυτήν την κυκλοφορία, ο «μέγας» Tom Morello κατάφερε να διαφοροποιηθεί πλήρως από κάθε άλλη κιθαριστική επιρροή δημιουργώντας έναν μοναδικό ήχο και παίξιμο.

Rage Against the Machine

Rage Against the Machine

Evil Empire (1996)

Η δεύτερη κυκλοφορία των Rage Against the Machine μπορεί εκ των υστέρων να χαρακτηριστεί ως η πλέον «πειραματική» και από αρκετούς ως η «μέτρια» στιγμή στην δισκογραφική πορεία τους. Πέραν όμως του πολύ επιτυχημένου single Bulls On Parade ο δίσκος προσέφερε και άλλα πολύ αξιόλογα κομμάτια όπως τα People Of the Sun, Snakecharmer, Tire Me (με ένα φοβερό bass intro). Ακόμη όμως η εκτελεστική «δεινότητα» των μελών του γκρουπ παρέμεινε ακέραιη και αυτό που έλειπε ίσως να ήταν το στοιχείο του εντυπωσιασμού. Η κίνηση τους αυτή, γενικότερα, και τα πολλά «πειραματικά» στοιχεία που προσέθεσαν στην μουσική τους σε αυτόν το δίσκο αποδείκνυε ότι η μουσική βιομηχανία είχε στα «χέρια» της μία καθ’όλα ανατρεπτική ομάδα μουσικών. Το στιχουργικό περιεχόμενο συνέχισε να ενισχύει τον αντικομφορμισμό τους και η επιδίωξη του γκρουπ αποδείχτηκε τόσο επιτυχημένη όσο και δύσκολη : να μην πατήσουν στο «ασφαλές μονοπάτι» του υπερεπιτυχημένου πρώτου τους δίσκου.

The Battle of Los Angeles (1999)

Οι Rage Against the Machine ολοκλήρωσαν την (στουντιακή) δισκογραφική τους πορεία με έναν δίσκο εφάμιλλο σε ποιότητα με την πρώτη τους κυκλοφορία. Βέβαια,  δεν επρόκειτο για μία «στυγνή» αντιγραφή και ένα απλό «αναμάσημα». Εδώ η μπάντα κατάφερνε να παρουσιάσει μία ολοκληρωμένη δουλειά με αμείωτη ένταση και συνεχόμενη «ροή» ως το τέλος. Αυτό συνέβη μέσα από την «συγχώνευση» και την «ανάμειξη» των καλύτερων στοιχείων από τις δύο πρώτες της κυκλοφορίες, και αυτό το επίτευγμα δεν ήταν διόλου ευκαταφρόνητο. Είναι ανούσιο και ανώφελο να αναφέρουμε highlights ή κορυφαίες στιγμές. Στο album Battle of Los Angeles οι Rage Against the Machine «αποχαιρέτησαν» τρόπον τινά την μουσική βιομηχανία αφήνοντας ένα δυσαναπλήρωτο κενό.

Η τελευταία τυπικά κυκλοφορία των Rage Against the Machine στο στούντιο υπήρξε το Renegades του 2000, το οποίο περιείχε αποκλειστικά διασκευές. Τα tracks του δίσκου ήταν τα κάτωθι:

1. Kick Out the Jams από MC 5

2. Renegades of Funk από Afrika Bambaataa

3. Beautiful World από Devo

4. Ι‘m Housin‘ από EPMD

5. In My Eyes από Minor Threat

6. How I Could Just Kill a Man από Cypress Hill

7. The Ghost of Tom Joad από Bruce Springsteen

8. Down on the Street από The Stooges

9. Street Fighting Man από Rolling Stones

10. Maggie’s Farm από Bob Dylan

Χαρακτηριστικό των καινοτομικών εφέ που χρησιμοποιούσε το συγκρότημα ήταν η υποσημείωση στα οπισθόφυλλα των δίσκων τους ότι : All Sounds Made By Guitar, Bass, Drums And Vocals.

Σχετικά με την γενικότερη πορεία των Rage Against the Machine o Tom Morello είχε δηλώσει παλαιότερα : «Προσπαθήσαμε να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο παίζεται η μουσική, αλλά μάλλον αποτύχαμε…». Ο κιθαρίστας του γκρουπ με αυτήν την δήλωση έδειχνε την απογοήτευση του που το ύφος των Rage Against the Machine (μουσικό και στιχουργικό)   δεν βρήκε άξιους συνεχιστές. Αυτό συμβαίνει όταν είσαι one of a kind…

Πάντως αυτό που σίγουρα κατάφεραν είναι να θέσουν τις βάσεις για την άνοδο του κινήματος του rap και του nu metal που «άνθισε» στις αρχές των ’00s, κίνημα που κάθε άλλο παρά ποιοτικό και αντικομφορμιστικό αποδείχθηκε (πέραν ελαχίστων εξαιρέσεων).

Οι καλλιτεχνικές ανησυχίες των τριών μελών του γκρουπ (Tom Morello (κιθάρα), Brad Wilk (ντραμς), και Tim Commerford (μπάσο) ) συνεχίστηκαν μέσω της δημιουργίας των Audioslave με την συνεργασία τους με τον Chris Cornell (Soundgarden) στα φωνητικά.

andrewD.

Posted in AndrewD picks..., Μουσική and tagged , , .

One Comment

  1. Pingback: The Soundstrike, μουσική διαμαρτυρία  | Slap

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *