Ολυμπιακές αφίσες

Ολυμπιακές αφίσες

Συνήθως οι αφίσες των Ολυμπιακών Αγώνων ομαδοποιούνται σε τέσσερις συλλογές: τις επίσημες Ολυμπιακές αφίσες, των αφίσες σχεδιαστών και ζωγράφων και τις φωτογραφικές αφίσες, κυρίως με εικόνες αγωνισμάτων.

[portfolio_slideshow]

Η επίσημη Ολυμπιακή αφίσα, ίσως το πιο δυνατό εργαλείο επικοινωνίας των Ολυμπιακών Αγώνων, είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τους καλλιτέχνες – σχεδιαστές που συμμετέχουν στον διαγωνισμό.

Κάθε τέσσερα χρόνια ζητείται να σχεδιάσουν μία αφίσα η οποία θα περιέχει, εκτός από το έμβλημα, σαφή στοιχεία εντοπισμού της πόλης υποδοχής, την ιδιαίτερη αισθητική που συνδέεται με τους Ολυμπιακούς Αγώνες αλλά και με την χρονολογία διεξαγωγής και των τάσεων της μόδας.
Με ξεκάθαρα μηνύματα και σύμβολα θα πρέπει να δώσουν την πληροφορία στο πρώτο δευτερόλεπτο και στη συνέχεια να κρατήσουν την ματιά του θεατή – αναγνώστη όσο γίνεται περισσότερο.

Κάθε αφίσα είναι ένα πολύ μεγάλο μάθημα γραφιστικής τέχνης (κυρίως) με πολύ μεγάλες αναφορές στη σύνθεση και τη σημειολογία. Στοιχεία που οι διοργανωτές σχεδόν επιβάλουν σαν προδιαγραφές στην φόρμα συμμετοχής.
Κορυφαίο παράδειγμα ο διαγωνισμός αφίσας του 1960, για τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Ρώμης. Η προκήρυξη προέβλεπε ότι τα σχέδια που θα συμμετέχουν, από καλλιτέχνες μόνο ιταλικής εθνικότητας, θα πρέπει να ακολουθούν μια αλληγορία η οποία θα περιέχει τα ακόλουθα βασικά στοιχεία: (α) την ταυτότητα της πόλης (Ρώμη) που φιλοξενεί τους Ολυμπιακούς Αγώνες, (β) τους πέντε ολυμπιακούς κύκλους (γ) την διατύπωση “Αγώνες της Ολυμπιάδας XVII-Ρώμη- MCMLX”.
Συμμετείχαν 212 καλλιτέχνες με 249 σχέδια. Η Κριτική Επιτροπή διαπίστωσε ότι κανένα από τα έργα δεν ήταν ανάλογο των απαιτήσεων της και αποφάσισε να μην απονείμει κάποιο βραβείο. Επελέγησαν 12 έργα τα οποία παραδόθηκαν σε μία άλλη ειδική επιτροπή, η οποία επέλεξε 7 από τα οποία προήλθε το σχέδιο του Armando Testa, με τη συμφωνία να γίνουν ορισμένες τροποποιήσεις…
Η επίσημη αφίσα του 1960 είναι σημειολογικά αξεπέραστη και άφησε εποχή στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων, σαν ένα από τα καλύτερα έργα επικοινωνίας.

Όπως σε κάθε πόλεμο η ιατρική επιστήμη εξελίσσεται με άλματα, έτσι και κάθε 4 χρόνια, με τους Ολυμπιακούς Αγώνες, οι τέχνες και οι τεχνικές σχετικά με την προβολή και την επικοινωνία, κάνουν άλματα και προσφέρουν (εκτός από θέαμα) πολύ υλικό για μελέτη και ανάλυση, που ίσα – ίσα προλαβαίνουμε να αφομοιώσουμε σε μόλις τέσσερα χρόνια.

*Το 1916, 1940 και 1944 οι Ολυμπιακοί Αγώνες ματαιώθηκαν λόγω του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου (1916) και Β’ Παγκόσμιου Πολέμου (1940, 1944)

Πηγή:protagon.gr

Posted in Αθλητικά and tagged , , , , , , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *